Eldandning

Är en andningsteknik där du andas korta snabba andetag genom näsan. Försök få en jämn rytm i andningen så att du andas ut lika mycket som du andas in. Magen ska utvidgas när du andas in och dras in när du andas ut. Andningen är ytlig, lätt och sker utan ansträngning. Eldandning är utrensande och laddar kroppen med energi. Undvik eldandning när du har menstruation.

Nacklås

Innebär att du drar hakan in mot bröstet utan att tippa huvudet framåt. Nacken sträcks då rak och det underlättar blodcirkulationen till hjärnan.

Rotlås

Innebär att du drar upp musklerna kring anus och underlivet och drar in nedre delen av magmusklerna. Rotlåset görs ofta i slutet av en övning för att öka dess effekt. Rotlåset stärker muskulaturen i bäckenbotten. Undvik när du har menstruation.

Meditation

Meditation är en aktiv process: Du jobbar med att studera och observera vad som händer inom dig. Kroppen är avslappnad, men sinnet är medvetet, skärpt och klart. När du mediterar har du olika fokus, som t.ex. andning eller mantra.

Medveten Närvaro

Vi försöker medvetet stilla sinnet och tankeverksamheten under hela yogapasset. Vi tar hjälp av exempelvis andningen, mantrasång och rörelser. Var också uppmärksam och lyssna på din kropp. Om tankarna flyger iväg så är det OK – acceptera att det inte går att stänga av hjärnan! Återvänd till att iaktta din andning, och ta gärna hjälp av mantrat ”Sat Nam”. Tänk ”Sat” när du andas in och ”Nam” när du andas ut.

Avslappning

Det är viktigt att vila då och då mellan övningarna för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig övningarna och återhämta sig. En lite längre vila ingår alltid innan den avslutande meditationen.

Sat Nam

Vi avslutar yogapasset med att sjunga mantrat ”Sat Nam” tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sanning”. Det är tradition inom kundaliniyogan och en signal att det är dags att återvända till vardagen. Sträva efter att bära med dig känslan av stillhet, balans och kraft i både kropp och sinne så länge du kan efteråt!

Några tips...

Ät i god tid innan du ska göra yoga, så att magsäcken är tom

Drick gärna vatten innan passet så att du inte har vätskebrist

Mjuka, bekväma kläder rekommenderas

Ta med yogamatta eller ett liggunderlag och gärna en kudde och en filt. Kudden är bra att lägga under rumpan , så blir det lite lättare att sitta med rak rygg. Vid längre vila kan det vara skönt med en filt över sig

Om du har menstruation - undvik eldandning, rotlås, benlyft och övningar som arbetar på magmusklerna

Yoga ska inte ersätta läkarvård eller medicinsk behandling. Vid fysisk skada eller medicinering så rådgör med din läkare

Är du gravid så prata med mig innan du börjar med yoga

Tänk på att yogapasset rensar ut i kroppen och drick ordentligt med vatten efter passet

Gör aldrig yoga under inverkan av alkohol eller droger


© 2015 Pepita Stenhammar Kungstorpsv 8C, Höllviken    Tel: 0768 500 559    www.pepitastenhammar.se