Djupandning

Innebär att andas långa djupa andetag genom näsan. Låt magen utvidgas när du andas in och fyll hela bröstet med luft. Töm hela bröstet vid utandning och dra in magen för att helt tömma lungorna på luft. Andas långsamt och mjukt. Djupandning gör dig lugn och avslappnad samtidigt som den ger ny kraft och energi. Djupandning hjälper mot stress, oro, nervositet och negativa tankar. Använd denna andning också i din vardag, varje dag, så ofta du vill!

Om Kundaliniyoga, information och tips

Yogapasset

Består av kroppsställningar, andningsövningar, avslappning, meditation och medveten närvaro. Alla dessa delar är lika viktiga. Det finns ett stort antal olika yogapass och meditationer som arbetar på olika delar av kroppen och sinnet. Yoga får gärna vara påfrestande och uthållighetskrävande men träningen ska inte medföra skarp fysisk smärta. Om en övning gör ont så ta reda på orsaken. Gör övningarna mjukt och kontrollerat, efter bästa förmåga och i din egen takt. Det är ingen tävling. Yoga handlar om att lyssna till kroppen.

Ong Namo Guru Dev Namo

Varje yogapass inleds med att vi sjunger mantrat som betyder ”Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen”. Det är en tradition inom kundaliniyoga och är en hjälp att släppa vardagens tankar och rikta uppmärksamheten inåt.

Eldandning

Är en andningsteknik där du andas korta snabba andetag genom näsan. Försök få en jämn rytm i andningen så att du andas ut lika mycket som du andas in. Magen ska utvidgas när du andas in och dras in när du andas ut. Andningen är ytlig, lätt och sker utan ansträngning. Eldandning är utrensande och laddar kroppen med energi. Undvik eldandning när du har menstruation.

Nacklås

Innebär att du drar hakan in mot bröstet utan att tippa huvudet framåt. Nacken sträcks då rak och det underlättar blodcirkulationen till hjärnan.

Rotlås

Innebär att du drar upp musklerna kring anus och underlivet och drar in nedre delen av magmusklerna. Rotlåset görs ofta i slutet av en övning för att öka dess effekt. Rotlåset stärker muskulaturen i bäckenbotten. Undvik när du har menstruation.

Meditation

Meditation är en aktiv process: Du jobbar med att studera och observera vad som händer inom dig. Kroppen är avslappnad, men sinnet är medvetet, skärpt och klart. När du mediterar har du olika fokus, som t.ex. andning eller mantra.

Medveten Närvaro

Vi försöker medvetet stilla sinnet och tankeverksamheten under hela yogapasset. Vi tar hjälp av exempelvis andningen, mantrasång och rörelser. Var också uppmärksam och lyssna på din kropp. Om tankarna flyger iväg så är det OK – acceptera att det inte går att stänga av hjärnan! Återvänd till att iaktta din andning, och ta gärna hjälp av mantrat ”Sat Nam”. Tänk ”Sat” när du andas in och ”Nam” när du andas ut.

Avslappning

Det är viktigt att vila då och då mellan övningarna för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig övningarna och återhämta sig. En lite längre vila ingår alltid innan den avslutande meditationen.

Sat Nam

Vi avslutar yogapasset med att sjunga mantrat ”Sat Nam” tre gånger. Mantrat betyder ”Jag är sanning”. Det är tradition inom kundaliniyogan och en signal att det är dags att återvända till vardagen. Sträva efter att bära med dig känslan av stillhet, balans och kraft i både kropp och sinne så länge du kan efteråt!

Några tips...

  • Ät i god tid innan du ska göra yoga, så att magsäcken är tom
  • Drick gärna vatten innan passet så att du inte har vätskebrist
  • Mjuka, bekväma kläder rekommenderas
  • Ta med yogamatta eller ett liggunderlag och gärna en kudde och en filt. Kudden är bra att lägga under rumpan , så blir det lite lättare att sitta med rak rygg. Vid längre vila kan det vara skönt med en filt över sig
  • Om du har menstruation - undvik eldandning, rotlås, benlyft och övningar som arbetar på magmusklerna
  • Yoga ska inte ersätta läkarvård eller medicinsk behandling. Vid fysisk skada eller medicinering så rådgör med din läkare
  • Är du gravid så prata med mig innan du börjar med yoga
  • Tänk på att yogapasset rensar ut i kroppen och drick ordentligt med vatten efter passet
  • Gör aldrig yoga under inverkan av alkohol eller droger

 

© 2015 Pepita Stenhammar Kungstorpsv 8C, Höllviken    Tel: 0768 500 559    www.pepitastenhammar.se